Cookie settings

When you visit any website, that website may store or retrieve information about your browser, especially in the form of cookies. This information may relate to you, your preferences, your device, or it can be used to make the site work as you expect. This information usually doesn't identify you directly, but it allows you to get more personalized online content. In these settings, you can choose not to allow certain types of cookies. Click on the category headings to learn more and change your default settings. However, you should be aware that blocking certain cookies may affect your experience with the site and the services we may offer you.More info

Manage cookie settings

Necessary cookies

Always active

These cookies are necessary to ensure the functionality of the website and cannot be turned off in our systems. They are usually set up only in response to activities you perform that constitute a service-related request, such as setting privacy preferences, signing in, or filling out forms. You can set your browser to block or alert you to such cookies, in which case some parts of the site may not work.

Performance cookies

These cookies allow us to determine the number of visits and traffic sources so that we can measure and improve the performance of our site. They help us identify which sites are the most and least popular, and see how many visitors are moving around the site. All information that these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not enable these cookies, we will not know when you visited our site.

Where to find me

Zamestnanci,Department of Biology and Ecology

Professional characteristics

Lectures and seminars

  • General didactics of biology
  • Special didactics of biology 1
  • Special didactics of biology 2
  • Laboratory work in biology education 1
  • Laboratory work in biology education 2
  • Special methods and forms of biology education
  • Coordinator of students´ pedagogical practice

Professional career

  • 2015 – until now, Department of Biology and Ecology, Faculty of Natural Sciences, Matej Bel University, Banská Bystrica: assistant professor
  • 2014 - 2015 - Gymnasium of Mikuláš Galanda, Turčianske Teplice: teacher (ICSED2 and ISCED 3A)

Acquirements

  • Mgr. (2011) - Teacher of Biology and Chemistry - Faculty of Education, Trnava University, Trnava.
  • Ph.D. (2014) - in Theory of Chemical Education - Faculty of Education, Trnava University, Trnava; Disertation thesis: Inductive approach of teching concept "Amount of substance"

Research interest

  • Inductive aproach in science education
  • Aplication of IBSE into science education
  • Misconceptions of pupils about size of animals

Notable publications

  • HELD, Ľ., MIKLOVIČOVÁ, D., SCHUBERTOVÁ, R. 2017: Látky, ich vlastnosti a zmeny, látkové množstvo: didaktická rekonštrukcia tém chemického vzdelávania. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis. ISBN 978-80-568-0047-8.
  • SCHUBERTOVÁ, R., ŠKODOVÁ, M., CHRENKOVÁ, M., BALÁŽOVIČ, Ľ. 2018: ExpEdícia - skús, skúmaj, spoznaj: biológia a geografia pre 5. ročník základnej školy : pracovný zošit (Z mesta na vidiek a Do hôr). Bratislava: Indícia. ISBN 978-80-89859-18-4.
  • SCHUBERTOVÁ, R., CHRENKOVÁ, M., ŠKODOVÁ , M., TOMČÍKOVÁ, I., GREGOROVÁ, B. 2018: ExpEdícia - skús, skúmaj, spoznaj: biológia a geografia pre 5. ročník základnej školy : pracovný zošit (Vodná výprava). Bratislava: Indícia. ISBN 978-80-89859-17-7.
  • SCHUBERTOVÁ, R. 2016: Prieniky zámerov a štruktúry programu FAST s konceptom kľúčových téz prírodovedného vzdelávania. In Held a kol: Východiská prípravy prírodovedného kurikula pre zákadnú školu 2020, 2. - Ku kľúčovým tézam obsahu prírodovedného vzdelávania. S. 199-208. Trnava : Trnavská univerzita.
  • SCHUBERTOVÁ, R. 2017. Vedia študenti stredných škôl vytvoriť vlastný "kľúč na určovanie rastlinných druhov"?: Can students make their own "Key for plant identification"? : využitie projektového vyučovania pri sprístupňovaní morfológie listov.  In Biologie-Chemie-Zeměpis. Roč. 26, č. 2, s. 11-16. Praha : Karlova Univerzita, Pedagogická fakulta.
  • SCHUBERTOVÁ, R., BEDNÁROVÁ, M. 2018. Využitie pojmového mapovania pri skúmaní predstáv žiakov a študentov o prepojení orgánových sústav. In Scientia in Educatione. Roč. 9, č. 1, s. 104-121. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • SCHUBERTOVÁ, R., HELD, Ľ. 2015: Redefinícia mólu - pozadie zmien v SI sústave a ich vplyv na vzdelávanie. In Scientia in educatione. Roč. 6, č. 2, s. 121-129. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • SCHUBERTOVÁ, R., 2011: Predstavy slovenských žiakov o vedcoch a vedeckej činnosti. In: Veda, komunikácia, verejnosť, škola. - Trnava: TYPI Universitatis Tyrnaviensis. ISBN 978-80-8082-508-9
  • SCHUBERTOVÁ, R., 2012: Rozvoj matematickej gramotnosti v prírodných vedách pri zavádzaní a používaní pojmu "látkové množstvo" (Developing of mathematical literacy in science in the implementation and use of the term "amount of substance". In: Metodologické otázky výzkumu v didaktice chemie, s. 134-138. ISBN 978-80-210-5908-5
  • SCHUBERTOVÁ, R., 2014: Teaching of concept s amount of substance, mole and molar mass by using elements of project-based education. In: Projektové vyučování v přírodovědných předmětech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, s. 63-68. ISBN 978-80-7290-763-2
  • SCHUBERTOVÁ, R., CEPKOVÁ, L., 2013: Revealing slovak teachers´recent conception of project-based education. In: Projektové vyučování v přírodovědných předmětech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, s. 26-32. ISBN 978-80-7290-291-0
  • CEPKOVÁ, L., SCHUBERTOVÁ, R., 2012: Aktuálne smerovanie prírodovedného vzdelávania pohľadom konzervatívneho Rakúska. In: Biológia, Ekológia, Chémia, Vol. 16, No. 2, p. 30-33. ISSN 1338-1024
  • SCHUBERTOVÁ, R., 2013: Model aplikácie induktívneho prístupu vo vyučovaní pojmov látkové množstvo a molárna hmotnosť. In: Aktuálne smerovanie výskumov v dizertačných prácach z didaktiky chémie. Bratislava: Univerzita komenského v Bratislave. ISBN 978-80-223-2582-0

Research projects

  • KEGA: Inquiry-bases science education in ecology (2018-2020), project no. 051UMB-4/2018. (Head of project)
  • ERAZMUS +: Strengtning Teaching Competencies in Higher Education in Natural and Mathematical Sciences, projekt č. 598434-EPP-1-2018-1-RS-EPPKA2-CBHE-JP (Member of project staff)
  • Project "ExpEdícia (skús, skúmaj, spoznaj)" in the cooperation of organisation Indícia n. o. (Making of educational materials and lecturing teachers in practice)
  • National project "IT akadémia", ITMS code: 312011F057. (Member of project staff)

Consultation hours

Monday
-
Thuesday
-
Wednesday
11:00 - 12:30
Thursday
-
Friday
-