RSS RSS print

Rigorózne konanie

Tézy predmetov rigorózneho konania – učiteľstvo informatiky v kombinácii predmetov

 

Študijný odbor: 7656 učiteľstvo akademických predmetov

Skúška: rigorózna (PaedDr.)

Zostavil: Doc. Ing. Ľudovít Trajteľ, PhD.

Schválil: Doc. Ing. Ľudovít Trajteľ, PhD.

 

Predmety širšieho základu

 

 

Didaktika informatiky, Malé programovacie jazyky

  • Domáce a svetové osobnosti didaktiky informatiky, ich myšlienky a nadväznosti na iné predmety.
  • Projekty informatizácie školstva a edukačného procesu na Slovensku. Vzťah informatiky a informatizácie.
  • Historický pohľad na vývoj didaktiky vyučovania informatiky, pozitíva a negatíva.
    Úlohy Štátneho pedagogického ústavu v systéme vzdelávania.
  • Definícia Štátneho vzdelávacieho programu a postavenie informatiky v ňom. Časová dotácia pre informatiku v rámci Školského vzdelávacieho programu na jednotlivých stupňoch škôl.
  • Rozdelenie informatiky medzi jednotlivé tematické oblasti.
  • Metódy používané vo vyučovaní informatiky a ich prispôsobenie sa jednotlivým oblastiam informatiky.
  • Maturitné skúšky z informatiky a cieľové požiadavky na maturantov z informatiky. Priebeh maturitnej skúšky.
  • Detské prostredia využiteľné pre vyučovanie základov programovania.
  • Princíp „nízkeho prahu a vysokého stropu“ a „upratovania prázdnej miestnosti“ vo vyučovaní programovania.

 

Odporúčaná literatúra:

  1. BLAHO, A.: Maturita z informatiky. Bratislava, 2009.
  2. BRODENEC, I.: Elektronická podpora k predmetu na <http://brodenec.co.nf>.
  3. HORVÁTHOVÁ, D.: Elektronická podpora k predmetu v prostredí LMS Moodle na <https://lms2.umb.sk/course/index.php?categoryid=36>.
  4. KALAŠ, I.: Didaktika informatiky na ZŠ. Bratislava, 2009.
  5. LOVÁSZOVÁ, G.: Didaktika programovania pre ZŠ 1, 2. Bratislava, 2009.
  6. SALANCI, Ľ.: Didaktika programovania pre SŠ 1, 2. Bratislava, 2009.
  7. SUDOLSKÁ, M.: Aktivizujúce metódy vo výučbe školskej informatiky. Bratislava, 2009.
  8. ŠNAJDER, Ľ.: Metodika výučby tematickej oblasti Informácie okolo nás. Bratislava, 2009.
  9. ŠNAJDER, Ľ.: Tvorba úloh a hodnotenie žiakov v predmete informatika. Bratislava, 2009.
  10. TOMCSANYIOVÁ, M: Riešenie problémov a základy programovania 1, 2. Bratislava, 2009.
  11. Tutoriály k jednotlivým programovacím prostrediam malých programovacích jazykov.
  12. Učebnice informatiky a informatickej výchovy určené pre ZŠ a SŠ.

 

 

Multimédiá

  • Základné pojmy a definícia multimédií,  možnosti využitia multimédií, vlastnosti a metodika tvorby multimediálnych aplikácií.
  • Hardvér a softvér pre multimédiá.
  • Text a hypertext v multimediálnych aplikáciách.
  • Obraz v tvorbe multimédií, vektorová a rastrová grafika, práca s farbami, kompresia obrazu.
  • Zvuk, rozdelenie zvukov, digitalizácia zvuku, MIDI štandard, zvukové formáty, kompresia zvuku, prezentácia zvuku.
  • Počítačová animácia, metodika tvorby animácie, tvorba modelov, techniky animácie.
  • Video, etapy tvorby videa,  nelineárne editovanie, digitalizácia, kompresia a distribúcia videa.
  • Virtuálna realita, stupne VR, hardvér a softvér pre VR, využitie VR.
  • Využitie multimédií v sieťach (internet/intranet), videokonferenčné systémy.

 

Odporúčaná literatúra:

  1. GAMMA, E. a i.: Návrh programů pomocí vzorů. Praha : Grada, 2003. 386 s. ISBN 80-247-0302-5.
  2. HOHPE, G. – WOLF, B.: Enterprise Integration Patterns. [online]. [cit. 2006-01-26]. Dostupné na internete: <http://www.eaipatterns.com/>.
  3. HORVÁTHOVÁ, D.: Tvorba multimediálnych výučbových materiálov pre dištančné vzdelávanie a e-learning. Banská Bystrica : UMB, 2011, ISBN 978-80-557-0182-0.
  4. HORVÁTHOVÁ, D. – VÍTKO, P.: Multimediálne technológie vo vzdelávaní. Banská Bystrica : Akadémia umení, 2008.
  5. HORVÁTHOVÁ, D. a i.: Komplexný pohľad na multimédiá. Banská Bystrica : Koprint, 2001.
  6. HORVÁTHOVÁ, D.: Elektronická podpora k predmetu v prostredí LMS Moodle na <https://lms2.umb.sk/course/index.php?categoryid=34>.
  7. MAGDIN, M., a i.: Projektovanie multimediálnych aplikácií. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2009. ISBN 978-80-8094-626-5.
  8. VÍTKO, P.: Multimediálne technológie vo vzdelávaní. Banská Bystrica : Akadémia umení, 2008.

 

 

Informačné technológie vo vzdelávaní

  • Digitálna gramotnosť, moderné technológie školy (interaktívna tabuľa, hlasovacie zariadenie), moderné formy vzdelávania (e-learning a pod.).
  • Počítač vo vzdelávacom procese: prezentácia poznatkov, výber informácií, zadávanie a hodnotenie úloh, testovanie prostredníctvom počítača.
  • Typy vzdelávacích programov, použitie v rôznych pedagogických situáciách, využitie multimédií a virtuálnej reality.
  • Ergonómia. Podpora vzdelávania hendikepovaných.
  • Štruktúra úplného výučbového programu, postup vývoja, programové prostriedky pre tvorbu vzdelávacích programov. Scenár a dokumentácia vzdelávacieho programu.

 

Odporúčaná literatúra:

  1. HORVÁTHOVÁ, D.: Tvorba multimediálnych výučbových materiálov pre dištančné vzdelávanie a e-learning. Banská Bystrica : UMB, 2011. ISBN 978-80-557-0182-0.
  2. HORVÁTHOVÁ, D. – VÍTKO, P.: Multimediálne technológie vo vzdelávaní. Banská Bystrica : Akadémia umení, 2008.
  3. HUBA, M. – PIŠÚTOVÁ-GERBER, K.: Základy e-vzdelávania. Bratislava : Slovenská technická univerzita, 2007. 112 s. ISBN 978-80-89316-00-7.
  4. KHAN, B. H.: E-learning : Osem dimenzií otvoreného, flexibilného a distribuovaného e-learningového prostredia. Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2006. 150 s. ISBN 80-8069-677-2.

 

 

Povinne voliteľné predmety

 

Informačné systémy

  • Opis/objasnenie obsahu pojmu/skratky ERP systém. Uvedenie príkladov riešení ERP systémov zo svojho okolia/webu.
  • Definovanie obsahu pojmu/skratky MIS, uvedenie príkladov použitia MIS. Definovanie manažmentu znalostí. Vysvetlenie obsahu pojmu/skratky GIS. Uvedenie vlastností, použitie, dôvody zavádzania GIS.
  • Priblíženie a vysvetlenie obsah pojmu dolovanie dát. Objasnenie pojmu datawarehouse. Vyjadrenie vzťahu medzi reportingom, OLAP a dolovaním dát. Upozornenie na ich výhody a nevýhody.
  • Pojednanie o úspešnosti informačných systémov. Uvedenie podrobností k tejto téme.
  • Uvedenie niektorých známych architektúr/modelov/metodík (SSADM, UML, ...). Uvedenie dôvodov ich použitia/používania.

 

Odporúčaná literatúra:

  1. BIELIKOVÁ, M.: Softvérové inžinierstvo: Princípy a manažment. Bratislava : STU, 2000.
  2. GAMMA, E. – HELM, R. – JOHNSON, R. – VLISSIDES, J.: Návrh programů pomocí vzorů. Praha : Grada, 2003. 386s. ISBN 80-247-0302-5.
  3. Internetové zdroje a firemná dokumentácia podľa aktuálnych potrieb.
  4. JALOTE, P.: An Integrated approach to Software engineering. 3rd Edition. Springer Verlag, 2005.
  5. KRAVAL, I.: Skripta objektových technologií. (e-publikace). Vydal Ilja Kraval - Object Consulting, www.object.cz, 2002.
  6. PALETA, P.: Co programátory ve škole neučí aneb Softwarové inženýrství v reálné praxi. Praha : Computer Press, 2003.
  7. PRESSMAN, R. S.: Software Engineering : A Practicioner's approach. 6th Edition. McGraw Hill, 2005.
  8. RICHTA, K. – SOCHOR, J.: Softwarové inženýrství I. Praha : FE ČVUT, 1998.
  9. SVÍTEK M.: Víc než součet částí. Academia, 2013.
  10. SOMMERVILLE, I.: Software Engineering. Addison-Wesley Publ. Company, 7th Edition, 2005.
  11. TRAJTEĽ, Ľ.: Úvod do programovania. (striptá pre VŠ). Banská Bystrica : FPV UMB, 2002. 65 s.

 

Informačná bezpečnosť

  • História kryptografie (hebrejské šifry, ATBASH, skytalé, ... Enigma). Súčasný stav (stručne) v šifrovaní. Aktuálne používané šifry, ich výhody a nevýhody.
  • Pojem informačná bezpečnosť. Otázky nevyhnutnosti ochrany údajov a informácií, prejavy škôd, činitele vplývajúce na informačnú bezpečnosť.
  • Malware (klasické počítačové vírusy, červíky, trójske kone, dialery, spyware, adware, hoax, ale aj spam, ...) a čo najpodrobnejšie a najkomplexnejšie objasnenie tejto problematiku. Formulovanie odporúčaní a rád o tom, ako sa nestať distribútorom malware.
  • Problematika prevádzkovej bezpečnosti. Prevádzkové procedúry, plánovanie kapacít zdrojov systému, zásady ochrany proti malware, procesy zálohovania a archivácie, aktivity správy sietí, bezpečná práca s médiami.
  • Informačná bezpečnosť v počítačových sieťach. Autentifikácia komunikačných entít. Autentifikácia dátového zdroja. Autentifikácia spojenia. Riadenie prístupu. Zaistenie dôveryhodnosti. Zaistenie integrity. Hrozby na sieti, motívy útočníkov.

 

Odporúčaná literatúra:

  1. BELL, D. E. – LaPADULA, L. J.: Secure computer system : Unified exposition and multics interpretation. Technical Report MTR-2997. Bedford Massachusetts, USA : Mitre Corp., 1976.
  2. BIBA, K. J.: Integrity Considerations for Secure Computer Systems. The Mitre Corporation, 1977.
  3. BUCHMANN, J.: Einfuehrung in die Kryptographie. Springer, 1999.
  4. DOSTÁLEK, L. a i.: Velký průvodce protokoly TCP/IP : Bezpečnost. Praha : Computer Press. ISBN 80-7226-849-X.
  5. GROŠEK, O. – PORUBSKÝ, Š.: Šifrovanie : Algoritmy, metódy, prax. Praha : Grada, 1992.
  6. HURAJ, L.: Nebojme sa šifrovania. Bratislava : MPC BA, 2002. ISBN 80-8052-160-3.
  7. SASINEK, M.: Úvod do kryptológie I. (rec. Trajteľ, Ľ). Banská Bystrica : Bratia Sabovci, 2008. ISBN: 978-80-8083-367-1.
  8. SCHNEIDER, B.: Applied Cryptography. Published by John Willey & Sons, 1996. 
  9. SZOR, P.: The Art of Computer : Virus Research and Defense. Symantec, 2005.

 

Databázové systémy

  • Koncepcia relačnej databázy. Relácia, primárne a cudzie kľúče, indexy. Normálne formy databáz.
  • Relačná algebra. Operácie relačnej algebry: zjednotenie, prienik, rozdiel, projekcia, premenovanie, selekcia, spájanie (join). Tranzitívny uzáver relácie.
  • Jazyk SQL ako implementácia relačnej algebry. DDL, DML a dopyty. Trojhodnotová logika. Rozdiely medzi relačnou algebrou a SQL.
  • Použitie relačných databáz. OLTP prostredia vs.  OLAP prostredia. . Thinclient a thickclient aplikácie. Transakcie.
  • Relačná databáza ako jedna z alternatív organizácie dát. Výhody a nevýhody oproti textovým, binárnym súborom, Excel a Access súborom, distribuovaným databázam, objektovým databázam, NoSql databázam.

 

Odporúčaná literatúra:

  1. BEGG, C.– HOLOWCZAK, R. – CONOLLY, T.: Mistrovství – Databáze. Brno : Computer Press, 2009. 584 s. ISBN 978-80-251-2328-7.
  2. HVORECKÝ, J.: Databázové technológie. 2. rozš. vyd. Košice : Equilibria, 2013. 330 s. ISBN 978-80-8143-082-4. 
  3. HVORECKÝ, J.: Databázové technológie (podporný učebný materiál). 2. vyd. Košice : Equilibria, 2013. 98 s. ISBN 978-80-8143-084-8. 
  4. Internetové zdroje týkajúce sa manuálov k databázovým produktom a elektronické knihy zaoberajúce sa databázovými systémami a SQL.
  5. JACKOVÁ, J.: Databázové systémy 1 [online]. Aktualizované každý týždeň [cit. 2014-01-31]. Dostupné na internete: <https://lms2.umb.sk/course/view.php?id=1054>.
  6. JACKOVÁ, J.: Databázové systémy 2. [online]. Aktualizované každý týždeň [cit. 2014-03-21]. Dostupné na internete: <https://lms2.umb.sk/enrol/index.php?id=1172>.
  7. KULTÁN, J.: Databázové systémy : vybrané kapitoly. (učebnica pre denných a externých študentov netechnických vysokých škôl). Bratislava : EKONÓM, 2012. 126 s. ISBN: 978-80-225-3350-8.
  8. MATIAŠKO, K. – VAJSOVÁ, M. – ZÁBOVSKÝ, M. – CHOCHLÍK, M.: Databázové systémy a technológie. Bratislava : STU, 2009. 693 s. ISBN 978-80-227-3035-8. 
  9. OPPEL, A.: Databáze bez předchozích znalostí. Brno : Computer Press, 2006. 319 s. ISBN 80-251-1199-7.
  10. OPPEL, A.: SQL bez předchozích znalostí. Brno : Computer Press, 2008. 240 s. ISBN 978-80-251-1707-1.
  11. ORAVEC, M.: Malé veľké databázy. Seriál z časopisu PC Revue, ročník 2000–2002. Dostupné na internete: <http://www.cevaro.sk/>.
  12. SPIŠÁKOVÁ, M.: Databázový systém MS ACCESS pre stredné odborné školy. (Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky ako učebnicu pre všetky štúdijné odbory stredných odborných škôl.) Bratislava : SPN - Mladé letá, 2008. 64 s. ISBN 978-80-10-01337-1.

 

Webové technológie

  • Základné princípy pri využívaní internetových technológií.
  • Vysvetlenie pojmov klient/server, TCP/IP, server a port služby.
  • Základné služby internetu.
  • Definovanie jednotlivých služieb interaktívnej a neinteraktívnejkomunikácie, bezpečnosť jednotlivých služieb.
  • WEB 2.0.
  • Vysvetlenie pojmov syntax a sémantika, pojmový mrak a ďalších služieb spojených s danou oblasťou.

 

Odporúčaná literatúra:

  1. BRODENEC, I.: Elektronická podpora k predmetu na <http://brodenec.co.nf>.
  2. CEDERHOLM, D.: Flexibilní webdesign. Computer Press, 2006.
  3. Dostupné na internete: <http://www.w3schools.com>.
  4. HRUŠECKÝ, R. – WAGNER, M.: Internet: princípy a tvorba webu 1, Bratislava, 978-80-8118-035-4
  5. HURAJ, L. a kol.: Internet, WWW, Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 80-8055-505-2
  6. STAUFFER T.: Tvorba webových stránek pro úplné začátečníky. SoftPress, 2003.

 

=