Kde ma nájdete
Katedra techniky a technológií
- Miestnosť: 216
- Telefón: +421 48 446 7216
- Email: [email protected]
Profesijná charakteristika
Milan ĎURIŠ, prof., PaedDr., CSc. |
|||
Katedra techniky a technológií |
|||
Výučba |
|||
Zimný semester |
Didaktika odborného výcviku 1, Teória a prax didaktiky techniky 1, Didaktika odborných predmetov 2, Základy metodológie výskumu v odborných predmetoch |
||
Letný semester |
Pedagogické merania, Teória a prax didaktiky techniky 2, Didaktika odborného výcviku 2, Diodaktika odborných predmetov 1 |
||
Vzdelanie |
|||
Mgr. |
PF v Banskej Bystrici |
1978 |
|
PaedDr. |
PF v Banskej Bystrici |
1982 |
|
CSc. |
Karlová univerzita v Prahe |
1993 |
|
doc. |
UMB v Banskej Bystrici |
1997 |
|
prof. |
UKF v Nitre |
2010 |
|
Oblasti výskumu |
|||
1 Pedagogické vedy V odbornej a vedeckej činnosti sa zameriava na problematiku teórie vyučovania technických predmetov, tvorbu pedagogických dokumentov i na problematiku ďalšieho vzdelávania učiteľov technický zameraných predmetov v základnej a v strednej odbornej škole, v informačnej spoločnosti:
a) spoluautor základných školských dokumentov pre nižšie stredné vzdelávanie pre predmet technika, b) v roku 2013 mu bola udelená strieborna medaila UMB v Banskej Bystrici rektorkou UMB Dr. h.c. prof. PhDr. Beatou Kosovou, CSc. za rozvoj, budovanie a garantovanie nosných študijných programov v oblasti technického vzdelávania na Fakulte prírodných vied UMB, c) návrh a implementácia bádateľsky orientovaného modelu vzdelávania v predmete technika, d) uplatňovanie IKT do vyučovacieho procesu v rámci prípravy budúcich učiteľov, e) návrh a koncepcia vzdelávania v rámci rozširujúceho štúdia učiteľov pre predmet technika v základnej škole. |
|||
Súčasné projekty |
|||
KEGA: 006UMB-4/2022 Implementácia bádateľsky orientovaného modelu vzdelávania v predmete technika v nižšom strednom vzdelávaní so zameraním na kognitívnu oblasť (2022-2024), spoluriešiteľ.
|
|||
Ukončené projekty |
|||
VEGA č. 1/0629/20 Experimentálne overovanie vplyvu navrhnutých aktivít podporujúcich technické vzdelávanie žiakov vo vzťahu na ich vedomosti, motiváciu a postoje (2020-2022), spoluriešiteľ. KEGA č. 019 UMB-4/2018 Diverzifikácia a posilnenie pregraduálnej prípravy budúcich učiteľov s dôrazom na technické vzdelávanie (2018-2020), spoluriešiteľ. Nadnárodný projekt č. 2015-1-SK01-KA201-008942 World of Work (SR, ČR, SRN, od 1.9. 2015), financovaný s podporou Európskeho programu pre vzdelávanie, odbornú prípravu, mládež a šport - Erasmus+, Kľúčová akciaq2, Strategické patnerstvá v školskom vzdelávaní, odborný garant. Národný projekt ITMS č. 26110130549, Podpora profesijnej orientácie žiakov základnej školy na odborné vzdelávanie a prípravu prostredníctvom rozvoja polytechnickej výchovy zameranej na rozvoj pracovných zručností a práca s talentami (2013-2015), spoluriešiteľ. KEGA č. 015PU-4/2013 Metodika imlementácie interaktívnej tabule pri vzdelávaní ku kompetenciám v príprave učiteľov techniky, fyziky a matematiky pre nižšie sekundárne vzdelávanie (2013-2015), zástupca vedúceho projektu. KEGA č. 011 UMB-4/2012 Tvorba nových moderných vysokoškolských učebníc a didaktických prostriedkov pre vybrané prírodovedné a technické predmety v novoakreditovaných študijných programoch (2012-2014), vedúci projektu. KEGA č. 005 UMB-4/2011 Tvorba moderných vysokoškolských učebníc a didaktických prostriedkov pre ťažiskové jednotky nových študijných programov prvého a druhého stupňa vysokoškolského vzdelávania so zameraním na technické odborné predmety (2011-2013), zástupca vedúceho projektu. KEGA č. 3/6068/08 Technická legislatíva v drevospracujúcom priemysle (2008-2010), spoluriešiteľ. KEGA č. 3/4112/06 Tvorba multimediálnych didaktických programov pre výučbu technických a prírodovedných predmetov v základnej škole (2006-2008), zástupca vedúceho projektu. Medzinárodný projekt LEONARDO ComLab-2 č. SI-05-B-F-PP-176008, (SR, Slovinsko), Počítačom podporované laboratórium vo vyučovaní prírodovedných a technických predmetov - časť 2 "ComLab-2", (2005-2007), spoluriešiteľ. KEGA č. 3/3067/05 Využitie multimediálnych technológií a E-LEARNINGU na podporu výučby fyziky pre bakalársky stupeň štúdia (2005-2007), zástupca vedúceho projektu. KEGA č. 3/3003/05 Formovanie a hodnotenie psychomotorických zručností žiakov v technicky orientovaných predmetoch (2005-2007), zástupca vedúceho projektu. VEGA č. 1/1401/04 Systém celoživotného vzdelávania v oblasti technických odborných predmetov v informačnej spoločnosti (2004-2006), vedúci projektu. VEGA č. 1/9383/02 Štúdium fyzikálnych vlastností vybraných technických materiálov so zameraním na priemyselné využitie pomocou holografie (2002-2004), spoluriešiteľ. VEGA č. 1/9199/02 Technické vzdelávanie v informačnej spoločnosti (2002-2004), spoluriešiteľ. VEGA č. 95/5195/606 Integrovaná environmentálna výchova pre poslucháčov pedagogických fakúlt a doškoľovanie učiteľov (1996-1998), spoluriešiteľ. VEGA č. 1/2201/95 Komplexná reštrukturalizácia predmetu technická výchova- technológia (1995-1998), spoluriešiteľ. VEGA č. 95/5195/611 Prognózy didaktického a materiálneho zabezpečenia výchovy a vzdelávania v základnej škole na začiatku nového tisícročia (integrovaná grantová úloha PF, FHPV B. Bystrica, PF Nitra, PF Prešov), (1993-1995), spoluriešiteľ.
|
|||
Výber publikačnej činnosti |
|||
V1 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako celok V1_01 (kategória publikácie do 2021: AAB) STEBILA, J.,ĎURIŠ, M., OČKAJOVÁ, A., KVASNOVÁ, P., KUČERKA, M., ŽáČOK, Ľ. 2022. Bádateľsky orientované vyučovanie v technickom vzdelávaní. (Teória a výskum). Banská Bystrica: Belianum, 2022. 190 s. ISBN 978-80-557-2008-1. V1_02 (kategória publikácie do 2021: AAA) PAVELKA, J., HONZÍKOVÁ, J., ĎURIŠ, M., TOMKOVÁ, V., ŠOLTÉS, J. 2019. Interest of primary school pupils in technical education.Plzeň: Universitz of West Bohemia in Pilsen, 2019.272 s. ISBN 978-80-261-0887-0. V1_03 (kategória publikácie do 2021: AAB) ĎURIŠ, M., STADTRUCKER, R., PANDUROVIĆ, I. 2019. Formatívne hodnotenie žiakov v kognitívnej oblasti v predmete technika. Banská Bystrica: Belianum, 2019. 120 s. ISBN 978-80-557-1580-3. V1_04 (kategória publikácie do 2021: AAA) DOSTÁL, J., HAŠKOVÁ, A., KOŽUCHOVÁ, M., KROPÁČ, J., ĎURIŠ, M., HONZÍKOVÁ, J. a kol. 2017. Technické vzdělávání v základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc: Univerzita Palackého v olomouci, 2017. 275 s. ISBN 978-80-244-5238-8. doi:10.5507/pdf.17.24452388. V1_05 (kategória publikácie do 2021: AAA) ĎURIŠ, M., STEBILA, J., WALAT, W. 2016. New Approaches and Trends in Technical Education. Polish-Slovak Comparative Study. Rzeszow: UR, 2016, 222 s. ISBN 978-83-7996-378-2. V1_06 (kategória publikácie do 2021:AAB) PAVELKA, J., KOZÍK, T., BENDÍK, M., BRAJERČÍK, J., BREČKA, P., ĎURIŠ, M. a kol. 2015. Interaktívne prostredie a kľúčové kompetencie. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej iniverzity, 2015. 308 s. ISBN 978-80-555-1424-6. V1_07 (kategória publikácie do 2021:AAB) ĎURIŠ, M. 2008. Spotrebiteľské vzdelávanie ako súčasť technického vzdelávania v informačnej spoločnosti. Banská Bystrica: FPV UMB, 2008. 156 s. ISBN 978-80-8083-561-3. V1_08 (kategória publikácie do 2021:AAA) FURMÁNEK, W., ĎURIŠ, M. 2007. Kompetencje kluczowe. Kategoria pedagogiki. Studia porównawcze Polsko-Slowackie. Rzeszow: Universitet Rzeszowski, 2007. 223 s. ISBN 978-83-7338-326-5.
V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu V3_01 (kategória publikácie do 2021: ADE) ĎURIŠ, M., KVASNOVÁ, P. 2022. Implementation of a Research-oriented Model of Learning in the Subject Technique in Lower Secondary Education with a Focus on the Cognitive Domain. In: Journal of Education, Technology and Computer Science. Rzeszów: University of Rzeszów, 2022. No. 3 (33)/2022, pp. 77-84. ISSN 2719-6550, ISSN 2719-7417 online. V3_02 (kategória publikácie do 2021: ADE) ĎURIŠ, M,. STADTRUCKER, R. 2019. Education strategies and methods supporting formative assessment of students within the sibject Technique in 6th to 9th grade of elementary school. In: Journal of technology and information education. Olomouc: Palacký University, 2019. Vol. 11, no. 2 (2019), pp. 1-11. ISSN 1803-537X. V3_03 (Kategória publikácie do 2021: ADE) ĎURIŠ, M. 2019. Innovative methods in education supporting formative assessment of students within the subject technology in elementary school. In: Education-technology-computer science. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019. Vol. 28, no. 2 (2019), pp. 98-103. ISSN 2080-9069. V3_04 (Kategória publikácie do 2021: ADE) ĎURIŠ, M. 2019. Learning Tasks Supporting Formativa Assessment of Students Within the Subjekt Focused on Electrotechnics. In: R&E-SOURCE: Open-Online_Journal. Baden: Pädagogische Hochschule Niederosterreich, 2019. Spec. iss. 17 (2019), pp. 114-120. ISSN 2313-1640. Dostupné na: https://journal.ph-noe.ac.at. V3_05 (Kategória publikácie do 2021: AEC) ĎURIŠ, M., PANDUROVIĆ, I., STADTRUCKER, R. 2018. Application of digital competence of the teacher in innovative approach of students assessment by means of interactive electrinic exercises. In: ICT in educational design: processes, materials, resources. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiedo, 2018. Vol. 12, pp. 51-68. ISBN 978-83-842-364-5. ISSN2450-3967. V3_06 (Kategória publikácie do 2021: ADE) ĎURIŠ, M., PANDUROVIĆ, I. 2018. Vybrané výsledky výskumu so zameraním na uplatňovanie komunikačnej kompetencie učiteľov techniky v nižšom strednom vzdelávaní. In: Education-technology-computer science. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskieho, 2018. Vol. 24, no. 2 (2018), pp. 229-235. ISSN 2080-9069. V3_07 (Kategória publikácie do 2021: ADF) PANDUROVIĆ, I., ĎURIŠ, M. 2018. Súhrnné výsledky výskumu zameraného na vybrané kľúčové kompetencie učiteľov. In: Technika a vzdelávanie. Banská Bystrica: Belianum, UMB, 2018. Roč, 7., č. 1 (2018), s.13-17. ISSN 1338-9742. V3_08 (Kategória publikácie do 2021: ADE) ĎURIŠ, M. 2017. Uplatňovanie digitálnej kompetencie učiteľov vo výučbe technikých odborných predmetov. In: Education-technology-computer science. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017. Vol. 20, no. 2 (2017), pp. 174-179. ISSN 2080-9069. V3_09 (Kategória publikácie do 2021: ADF) PANDUROVIĆ, I., ĎURIŠ, M. 2017. Vybrané kľúčové (profesijné) kompetencie učiteľov techniky v nižšom strednom vzdelávaní. In: Technika a vzdelávanie. Banská Bystrica: Belianum, UMB, 2017. Roč, 6., č. 2 (2017), s. 9-17. ISSN 1338-9742. V3_10 (Kategória publikácie do 2021: ADF) BENDÍK, M., ĎURIŠ, M. 2017. Analýza implementácie elektronických učebných pomôcok v predmete Technika na ZŠ s využitím interaktívnej tabule. In: Technika a vzdelávanie. Banská Bystrica: Belianum, UMB, 2017. Roč, 6., č. 1 (2017), s. 22-39. ISSN 1338-9742.
P1 Pedagogický výstup publikačnej činnosti ako celok P1_01 (kategória publikácie do 2021: ACB) STEBILA, J., ĎURIŠ, M., NOVÁK, D., OČKAJOVÁ, A., LUKÁČOVÁ, D., DEPEŠOVÁ, J., ŽáČOK, Ľ., KVASNOVÁ, P. 2020. Didaktika pre učiteľov predmetu Technika (vysokoškolská učebnica). 1. vyd. Banská Bystrica: Belianum, 2020. 398 s. ISBN 978-80-557-1754-8. P1_02 (kategória publikácie do 2021: ACB) ĎURIŠ, M., STADTRUCKER, R., PANDUROVIĆ, I. 2019. Stratégie a postupy vyučovania podporujúce formatívne hodnotenie žiakov v predmete Technika (vysokoškolská učebnica). 1. vyd. Banská Bystrica: Belianum, 2019. 136 s. ISBN 978-80-557-1534-6. P1_03 (kategória publikácie do 2021: ACB) ĎURIŠ, M., PAVELKA, J., BENDÍK, M., BRAJERČÍK, J., BREČKA, P., KOZÍK, T., LITECKÁ, J., ŠOLTÉS J., ŠTERBÁKOVÁ, K., VALENTOVÁ, M. 2015. Implementácia interaktívnej tabule vo výučbe techniky, fyziky a matematiky v základnej škole (vysokoškolská učebnica). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej iniverzity, 2015. 336 s. ISBN 978-80-555-1425-3. P1_04 (kategória publikácie do 2021: ACB) PAVLOVKIN, J., NOVÁK, D., KUBOVSKÝ, I., ĎURIŠ, M. 2014.Elektrotechnika (vysokoškolská učebnica). Banská Bystrica: Belianum, 2014. 412 s. ISBN 978-80-557-0777-8. P1_05 (kategória publikácie do 2021: BCI) ĎURIŠ, M. 2014. Didaktika odborného výcviku. Banská Bystrica: Belianum, 2014. 166 s. ISBN 978-80-557-0778-5. P1_06 (kategória publikácie do 2021: BCB) ŽÁČOK, Ľ., KUČERKA, M., PAVLOVKIN, J., ĎURIŠ, M.2012. Technika pre 7. ročník základnej školy a 2. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. Banská Bystrica: TBB, a.s., 2012. 96 s. ISBN 978-80-971037-0-5. P1_07 (kategória publikácie do 2021: BCI) ĎURIŠ, M., STEBILA, J., ŽÁČOK, Ľ. 2011. Didaktika odborných predmetov 1. Banská Bystrica: FPV UMB, 2011. 174 s. ISBN 978-80-557-0269-8. P1_08 (kategória publikácie do 2021: ACB) ĎURIŠ, M., KMEŤOVÁ, J., PAVLOVKIN, J. 2011. Manuál na tvorbu záverečných a kvalifikačných prác. Banská Bystrica: FPV UMB, 2011. 166 s. ISBN 978-80-557-0074-8. P1_09 (kategória publikácie do 2021: BCI) ĎURIŠ, M. 2011. Zbierka úloh z vybraných častí matematiky a fyziky. Banská Bystrica: FPV UMB, 2006. 164 s. ISBN 80-8083-329-X. P1_10 (kategória publikácie do 2021: BCI) POLČIC, Ľ., ĎURIŠ, M. 2009. Technické praktiká. Práca s kovom. MERANIE (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-759-4. P1_11 (kategória publikácie do 2021: BCI) POLČIC, Ľ., ĎURIŠ, M. 2009. Technické praktiká. Práca s kovom. OBRYSOVANIE (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-763-1. P1_12 (kategória publikácie do 2021: BCI) POLČIC, Ľ., ĎURIŠ, M. 2009. Technické praktiká. Práca s kovom. PILOVANIE (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-757-0. P1_13 (kategória publikácie do 2021: BCI) POLČIC, Ľ., ĎURIŠ, M. 2009. Technické praktiká. Práca s kovom. STRIHANIE (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-762-4. P1_13 (kategória publikácie do 2021: BCI) POLČIC, Ľ., ĎURIŠ, M. 2009. Technické praktiká. Práca s kovom. REZANIE (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-758-7. P1_14 (kategória publikácie do 2021: BCI) POLČIC, Ľ., ĎURIŠ, M. 2009. Technické praktiká. Práca s kovom. VŔTANIE (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-760-0. P1_15 (kategória publikácie do 2021: BCI) POLČIC, Ľ., ĎURIŠ, M. 2009. Technické praktiká. Práca s kovom. SEKANIE (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-761-7. P1_16 (kategória publikácie do 2021: BAB) ĎURIŠ, M., PAVELKA, J. 2006. Kúrenie a vykurovanie v domácnosti (s multimediálnym CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2006. 102 s. ISBN 80-8083-327-3. P1_17 (kategória publikácie do 2021: BAB) ĎURIŠ, M., HORECKÝ, J. 2006. Technické, ekonomické, ekologické zhodnotenie do domácnosti (s multimediálnym CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2006. 85 s. ISBN 80-8083-313-3. P1_18 (kategória publikácie do 2021: BAB) ĎURIŠ, M., STEBILA, J. 2006. Bicykel-základný dopravný prostriedok (multimediálne CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2006. 85 s. ISBN 80-8083-328-1. P1_19 (kategória publikácie do 2021: BAB) PAVLOVKIN, J., ĎURIŠ, M. 2006. Základy práce s PC (s multimediálnym CD). Banská Bystrica: FPV UMB, 2006. 212 s. ISBN 80-8083-314-1. P1_20 (kategória publikácie do 2021: BAB) ĎURIŠ, M. 2004. Krátky technický výkladový a náučný slovník pre učiteľov technických odborných predmetov. Banská Bystrica: FPV UMB, 2004. 188 s. ISBN 80-8055-918-X.
|