Moderné trendy v geografickej edukácii
(5. ročník, mgr učitelia, zimný semester)
Cieľ predmetu
Nadviazať na predchádzajúce čiastkové analytické disciplíny bc aj mgr štúdia geografie. Prostredníctvom prednášok, diskusií, samostatnej práce na pridelených úlohách a projektoch sa oboznámiť s najnovšími vedecko-výskumnými trendami a metódami v geografii. Pokúsiť sa o aplikáciu aktuálnych trendov geografického výskumu do školskej praxe vypracovaním metodických návrhov moderných vyučovacích postupov pre modelové hodiny, vychádzky, exkurzie alebo projekty.
Program predmetu
22. 9. Prezencia, spôsob práce na hodinách, požiadavky hodnotenia, obsah predmetu (R. Pouš).
22. a 29.9. Geograficky chápaná problematika „zeleného mesta“ a výskum kvality života v meste na základe objektívne aj subjektívne merateľných parametrov (R. Pouš).
Anotácia: Úlohy vegetácie v sídelnom prostredí, funkčné plochy zelene, kvalita života v sídlach a jej meranie vybranými indikátormi, objektívne parametre a subjektívna percepcia kvality života, pocitové a behaviorálne mapovanie, faktorová analýza, suburbanizácia a jej prejavy.
6. a 13. 10. Budúcnosť cestovného ruchu – cestovný ruch v roku 2023 (B. Gregorová).
Anotácia: Cestovný ruch v treťom tisícročí predstavuje rozsiahly a dynamicky sa meniaci ekonomický sektor. Zmenám podlieha voľný čas, spoločnosť, aj samotní turisti s ich záujmami, potrebami a aktivitami. Rovnako dôležité sú aj sily, ktoré podmieňujú a ovplyvňujú budúcnosť cestovného ruchu. Prejavy a dopady masového cestovného ruchu na krajinu a spoločnosť sa počas pandémie COVID-19 zmiernili. Jej dôsledky sa odrážajú v zmenách spôsobu cestovania a výberu „bezpečných“ destinácií. Virtuálne cestovanie sa stáva bežným javom, ktorý sa dá využiť a uplatniť aj na vyučovaní geografie.
20. a 27. 10. Terénny výskum montánnych antropogénnych foriem reliéfu: nové pohľady na identifikáciu, mapovanie, prezentáciu a možnosti sekundárneho využitia vo vyučovaní geografie (P. Hronček).
Anotácia: Slovensko bolo v minulosti jedným z najvýznamnejších banských regiónov sveta. Banícka minulosť v horských oblastiach s výnimkou centier Banská Štiavnica, Kremnica, Banská Bystrica a pod. postupne upadla do zabudnutia. V poslednom období sa o jej obnovu snažia regionálne montanistické organizácie ako sú Geoparky. Pohoria Slovenska skrývajú rozsiahly potenciál v podobe montánnych antropogénnych reliktov na ich druhotné využitie predovšetkým v moderných formách cestovného ruchu. Rovnako zaujímavé je aj využitie reliktov montánnych antropogénnych foriem reliéfu v terénnom vyučovaní na základných a stredných školách.
3. a 10.11. Bezpilotné letecké prostriedky a ich využitie v rámci geografie (M. Masný).
Anotácia: Prednáška bude zameraná na stručný prehľad vybraných voľne dostupných výstupov diaľkového prieskumu Zeme (letecké snímky, satelitné snímky, LiDAR dáta), vrátane predstavenia technológií a konkrétnych možností kde a ako tieto dáta získať. Praktická časť bude orientovaná na možnosti využitia daných typov dát v rámci edukačnej praxe.
24.11. a 1.12. Využitie platformy Arduino (L. Balážovičová)
Anotácia: Arduino je open source platforma, softvér a hardvér, ktorý bol vyvinutý talianskou firmou Atmel na edukačné účely. Je to doska s mikročipom a voliteľnými súčiastkami, ktorých funkcie sú nastavené prostredníctvom jednoduchého programovacieho jazyka. Celý systém pripomína lego a má v podstate neobmedzené možnosti. V prvom bloku sa dozviete, ako to celé funguje a ako sa dá zhotoviť takýto merací systém. V druhej časti budeme skúmať dáta z rôznych meracích staníc založených na systéme Arduino a porovnávať ich s údajmi z oficiálnych zdrojov. Vaše analýzy spracujete a odprezentujete svojim spolužiakom.
8. a 15.12. (M. Škodová)
Anotácia: Vyučovanie geografie sa postupne prispôsobuje meniacim sa potrebám spoločnosti a žiakov. Pre učiteľov to znamená potrebu inovácie nielen učebného obsahu, ale aj metód a prostriedkov vyučovania. Spoločne sa pozrieme na to, ktoré sú možnosti inovácie geografického vzdelávania. Vyskúšame si prácu s dvomi technológiami s veľkým edukačným potenciálom - virtuálna realita a EditorMap. V skupinách si vytvoríte návrhy učebných úloh, ktoré budú využívať tieto technológie.
Spôsob práce na seminároch:
Rozdelenie študentov do piatich skupín (4-5 ľudí)
V prvej časti každého bloku (2 hodiny) odborné prednášky, diskusie, iné priame zadania vyučujúceho, pokyny skupinám pre vypracovanie návrhu aplikácie preberanej témy do školskej praxe.
V druhej časti bloku (2 hodiny) prezentácia a obhajoba každej skupiny s jej návrhom aplikácie odprednášanej témy geografického výskumu do školskej praxe.
Hodnotenie:
Výsledná známka je priemerom bodových hodnôt, ktoré každá skupina dosiahne v rámci jednotlivých blokov (A = 100 - 90b, B = 89 - 85b, C = 84 - 80b, D = 79 - 75b, E = 74 - 70b).
Čiastkové hodnotenia za každý blok sú tiež priemerom dvoch čiastočných hodnotení – vyučujúceho a študentov:
1.) každá skupina anonymne pridelí prezentujúcej skupine 0-100 bodov podľa kvality prezentácie a obhajoby jej návrhu
2.) vyučujúci tiež pridelí 0-100 bodov každej prezentujúcej skupine.
Skupina je povinná využiť vo svojom návrhu niektorý z moderných edukačných nástrojov (práca v prostredí GIS, mentálne mapovanie, bádateľsky orientované vyučovanie, školský projekt, geografická vychádzka, interaktívna tabuľa...) a aspoň jednu webovú stránku alebo aplikáciu, vhodnú pre geografické vzdelávanie. Každý študent je povinný absolvovať výučbu v rozsahu stanovenom študijným poriadkom FPV UMB (povolené sú teda dve absencie) a zúčastniť sa na bloku, kde prezentuje jeho skupina.
Odporúčané zdroje námetov pre tvorbu aplikácií:
Likavský, P., Poljaková, M., Koch, M. (2019): Geografia, geografické vzdelávanie a kritické myslenie. Geografia, r.27, č.1, s.21.
Mozoľová, V., Karolčík, Š. (2018): Experimentovanie v geografickom vzdelávaní. Geografia, r.26, č.1, s.4.
Likavský, P. (2018): Kritické myslenie v geografickom vzdelávaní – teoretické východiská a aplikácie v praxi. Geografia, r.26, č.1, s.13.
Novotná, K.: Využití mentálních map ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy 2019/2020, č.1
Katalóg inovatívnych metodík projektu IT Akadémia: https://itakademia.sk/inovativne-metodiky/
Časopis Geografia č.1/2020 – Bádateľsky orientované projekty vo vyučovaní geografie
Časopis Geografia č.1 a 2/2021 – Inovácie geografického vzdelávania