Smernica rektora UMB
SMERNICA č. 01/2001
ktorou sa vydávajú pravidlá na zabezpečenie jednotného postupu pri uplatňovaní Zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov ( zákon o slobode informácií ) na Univerzite Mateja Bela
v Banskej Bystrici (ďalej len zákon).
..............................
Banská Bystrica 10. 01. 2001 Schválil: Doc. Ing. Milan Murgaš, CSc.
Č. j.: 13 / 2001 – sekr. r. rektor UMB
..............................
čl. 1
Úvodné ustanovenia
Táto smernica upravuje postup pri aplikácii zákona a stanovuje úlohy spojené so sprístupňovaním informácií.
čl. 2
Zodpovedné subjekty
- Subjektami zodpovednými za poskytnutie informácie sú fakulty, organizačné zložky a celouniverzitné pracoviská UMB a to podľa zamerania ich činnosti a podľa druhu vyžiadanej informácie (ďalej len „ gestor“).
- Gestor určí zamestnanca alebo pracovisko na zabezpečenie úloh súvisiacich so sprístupňovaním informácií a to najneskôr do 31. 01. 2001.
čl. 3
Subjektom zodpovedným za aplikáciu zákona v rámci UMB je odbor kancelárky rektora oddelenie vzťahov s verejnosťou ( Public Relations) na Rektoráte UMB ( ďalej len odborný gestor). Odborný gestor odborne a metodicky usmerňuje činnosť gestorov a rozhoduje spory o príslušnosť na poskytnutie informácie.
Zároveň plní funkciu gestora pre pracovisko rektorátu UMB .
čl. 4
Informácie poskytované na žiadosť
- Žiadateľom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá žiada o sprístupnenie informácií bez preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu.
- Gestor sprístupní na žiadosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby informácie, ktoré má k dispozícii.
- Za informáciu podľa odseku 1 sa nepovažujú také informácie, ( stanoviská, právne názory, výklad zákonov a iných právnych predpisov , hodnotiace správy, rozbory , prognózy , prehľady a pod. ) , ktoré by gestor musel vytvoriť na základe konkrétnej žiadosti.
čl. 5
Povinne zverejňované informácie
- Zverejnená informácia je informácia , ktorú môže každý opakovane vyhľadávať a získavať, najmä informácia publikovaná v tlači alebo vydaná na inom hmotnom nosiči dát umožňujúcom zápis a uchovanie informácie, alebo vystavená na úradnej tabuli s možnosťou voľného prístupu, alebo sprístupnená pomocou zariadenia umožňujúceho hromadný prístup, alebo umiestnená vo verejnej knižnici.
- Fakulty, organizačné zložky a celouniverzitné pracoviská UMB zverejňujú povinne informácie podľa § 5 ods. 1 zákona.
- Informácie uvedené v odseku 2 zverejňujú gestori prostredníctvom internetovej stránky a na verejne prístupnom mieste v sídle UMB a v budovách fakúlt, organizačných zložiek a celouniverzitných pracoviskách UMB.
- Verejne prístupným miestom je spravidla vestibul alebo priestor pred budovou (vývesná tabuľa) ku ktorému je voľný prístup.
čl. 6
Obmedzenie prístupu k informáciám
- Gestor dbá na to, aby neboli žiadateľovi poskytnuté informácie, ku ktorým je prístup vylúčený alebo obmedzený podľa § 8 – 11 zákona .
- V prípade , ak časť požadovanej informácie patrí do obmedzenia podľa zákona, gestor sprístupní iba tú časť informácie, ktorá je verejne prístupná ,a poskytne žiadateľovi sprievodnú informáciu ( § 4 ods. 4 zákona ).
- Ak vznikne pochybnosť o sprístupnení informácie z dôvodu obmedzenia prístupu k informáciám alebo iná pochybnosť, posúdenie žiadosti o sprístupnenie takejto informácie zabezpečí komisia, ktorú v prípade potreby zriadi gestor.
Sprístupnenie informácií
čl. 7
Žiadosť a sprístupnenie informácií
- Žiadosť môže byť podaná písomne, ústne , faxom, elektronickou poštou alebo iným technicky vykonateľným spôsobom.
- Zo žiadosti musí byť zjavné, komu je určená, kto ju podáva, ktorých informácií sa týka, aký spôsob sprístupnenia informácie sa navrhuje.
- Ak žiadosť nemá predpísané náležitosti, vyzve gestor žiadateľa, aby neúplnú žiadosť doplnil v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem dní. V prípade, ak žiadosť v stanovenej lehote žiadateľ nedoplní a informáciu nemožno pre tento nedostatok sprístupniť, gestor žiadosť bez vydania rozhodnutia odloží.
- Žiadosť o poskytnutie informácií , ktoré sa nevzťahujú k pôsobnosti UMB sa do piatich dní postúpi príslušnej povinnej osobe ak je známa. V opačnom prípade sa žiadosť odmietne rozhodnutím. Postúpenie sa bezodkladne oznámi žiadateľovi.
- Žiadosti by sa mali podávať pokiaľ je to možné na predtlačenom formulári „ Žiadosť o poskytnutie informácií“ ktorý je prílohou č. 1 tejto smernice , v prípade elektronickej pošty na formulári umiestnenom na internetovej stránke UMB, fakúlt, organizačných zložiek a celouniverzitných pracovísk UMB. Podanie písomnej žiadosti o poskytnutie informácií akoukoľvek inou zákonom určenou formou je rovnocenné s podaním žiadosti na týchto formulároch.
čl. 8
Evidencia žiadostí
- Evidenciu žiadostí o informácie , o upresnenie žiadostí, rozhodnutí o odmietnutí poskytnúť informáciu si vedú samostatne jednotliví gestori v osobitnom protokole písomností. Evidenciu žiadostí o odvolanie vedie odbor kancelárky rektora UMB .
- Ak bola žiadosť podaná odbornému gestorovi, žiadosť zaeviduje a ak disponuje požadovanou informáciou, alebo disponuje informáciou o spôsobe , kde a ako môže žiadateľ informáciu získať, vypracuje odpoveď v zákonom stanovenej lehote. Ak odborný gestor nemá k dispozícii požadovanú informáciu, žiadosť zaeviduje a neodkladne postúpi na vybavenie príslušnému gestorovi .
- Ak bola žiadosť podaná príslušnému gestorovi, tento zabezpečí jej zaevidovanie a vybavenie v rámci svojich kompetencií.
- Podrobnosti o spôsobe koordinácie a komunikácie medzi odborným gestorom a gestormi na fakultách, organizačných zložkách a celiouniverzitných pracoviskách UMB pri evidencii a vybavovaní žiadostí budú riešené usmernením kancelárky rektora UMB v rozsahu jej pôsobnosti.
- Evidencia obsahuje najmä:
- dátum podania,
- meno, priezvisko( u právnických osôb názov ) a adresa žiadateľa,
- forma žiadosti: ústne ( osobne, telefonicky), pošta, osobné podanie, fax, elektronická pošta,
- obsah požadovanej informácie,
- forma vybavenia: ústne, telefonicky, pošta, fax, elektronická pošta,
- meno toho, kto žiadosť vybavil,
- dátum , kedy bola informácia odoslaná,
- opravný prostriedok.
čl. 9
Postup pri vybavovaní žiadostí o sprístupnenie informácií.
- Informácie sa sprístupňujú najmä ústne, nahliadnutím do spisu vrátane možnosti vyhotoviť si odpis alebo výpis, odkopírovanie informácií na technický nosič dát, sprístupnením kópií predlôh s požadovanými informáciami , telefonicky, faxom, poštou . e- mailom, prípadne ďalšími spôsobmi.
- Ak informáciu nemožno sprístupniť spôsobom určeným žiadateľom, dohodne gestor so žiadateľom iný spôsob sprístupnenia informácie.
čl. 10
Osobitosti sprístupňovania informácií
Písomne podaná žiadosť
- Písomná žiadosť o poskytnutie informácie doručená poštou , faxom, e- mailom alebo osobne bude odovzdaná na zaevidovanie.
- Ak príslušný gestor disponuje požadovanou informáciou, alebo spôsobom kde a ako môže žiadateľ informáciu získať, vypracuje odpoveď a zašle žiadateľovi v zákonom stanovenej lehote oficiálnu odpoveď formou doručenia do vlastných rúk na dobierku.
- Ak príslušný gestor nemá k dispozícii požadovanú informáciu požiada príslušný odborný útvar ( administratívny - príslušný referát dekanátu, rektorátu alebo katedru a pod. ) aby v určenej lehote ( spravidla tri pracovné dni ) vypracoval k požadovanej informácii stanovisko podpísané zodpovednou osobou a ďalej postupuje ako v bode 2.
- Ak má gestor, alebo príslušný útvar k požadovanej informácii zamietavé stanovisko alebo obmedzujúce stanovisko, alebo v ňom čiastočne obmedzuje prístup k informácii, musí byť stanovisko odôvodnené príslušnou právnou úpravou. V tomto prípade gestor vydá v stanovenej lehote písomné rozhodnutie o nevyhovení žiadosti.
Ústne podaná žiadosť
- Miesto a čas pre vybavovanie žiadostí podaných ústne a telefonicky si stanovia v rámci svojej kompetencie dekani fakúlt, vedúci organizačných zložiek UMB a celouniverzitných pracovísk UMB a zverejnia ho vhodným spôsobom najneskôr do 31. 01. 2001.
- Ústne podaná žiadosť sa eviduje rovnako ako ostatné žiadosti.
- Žiadateľovi sa pokiaľ je to možné , poskytne informácia bezodkladne.
- Pokiaľ nie je možné poskytnúť informáciu bezodkladne , žiadateľovi bude odporučené vyplniť žiadosť o sprístupnenie informácie. To platí i v prípade, že trvá na sprístupnení už zverejnenej informácie. Žiadosť sa potom vybavuje ako písomná.
- V prípade, ak ide o informáciu, ktorá je už zverejnená, príslušný gestor žiadateľa na túto skutočnosť upozorní, prípadne informáciu poskytne.
- V prípade ak má gestor k požadovanej informácii zamietavé stanovisko, alebo obmedzujúce stanovisko, alebo ak v ňom čiastočne obmedzuje prístup k informácii, vydá v zákonom stanovenej lehote príslušné písomné rozhodnutie.
čl. 11
Podanie ústnej a písomnej žiadosti o poskytnutie informácií na iný útvar UMB
- Ak iný útvar obdrží ústnu žiadosť o poskytnutie informácií poučí žiadateľa, že vybavovanie žiadostí výlučne realizuje príslušný gestor.
- Ak je ústna žiadosť podaná osobne, je žiadateľ usmernený do sídla gestora.
- Ak je inému útvaru doručená žiadosť o poskytnutie informácie , je tento útvar povinný bezodkladne ju postúpiť príslušnému gestorovi.
čl. 12
Lehoty na vybavenie žiadostí
- Dátum podania žiadosti u príslušného gestora je dňom doručenia žiadosti .
- Žiadosť o sprístupnenie informácií musí byť vybavená bez zbytočného odkladu, najneskôr do 10 dní odo dňa podania žiadosti alebo odo dňa podania žiadosti alebo odstránenia nedostatkov žiadosti.
- Zo závažných dôvodov možno lehotu predĺžiť, najviac však o desať dní. Predĺženie lehoty príslušný gestor bezodkladne oznámi žiadateľovi, najneskôr pred uplynutím lehoty podľa odseku 2 a s uvedením dôvodov ( § 17 ods. 2 zákona).
čl. 13
Rozhodnutie o žiadosti
- Ak sa informácia poskytne žiadateľovi v požadovanom rozsahu v zákonom stanovenejlehote, vykoná o tom gestor zápis v spise t.j. rozhodnutie zápisom v spise.
- Ak sa žiadosti nevyhovie, hoci len z časti, vydá gestor v lehote podľa čl. 12 písomné rozhodnutie o odmietnutí poskytnúť informáciu.
- Ak informácia nebola poskytnutá alebo nebolo vydané rozhodnutie, predpokladá sa , že gestor vydal rozhodnutie, ktorým odmietol poskytnúť informáciu, za deň doručenia sa považuje tretí deň od uplynutia lehoty na vybavenie žiadosti.
- Na konanie podľa zákona sa použijú všeobecné predpisy o správnom konaní.
čl. 14
Opravné prostriedky
- Proti rozhodnutiu zápisom v spise nemožno podať opravný prostriedok.
- Proti rozhodnutiu o odmietnutí poskytnúť informáciu možno do 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia alebo márneho uplynutia lehoty na rozhodnutie o žiadosti podať odvolanie.
- O odvolaní rozhoduje rektor UMB v lehote 15 dní odo dňa doručenia odvolania.
- Ak sa v tejto lehote nerozhodne, predpokladá sa , že vydal rozhodnutie, ktorým odvolanie zamietol a napadnuté rozhodnutie potvrdil. Za deň doručenia tohto rozhodnutia sa považuje deň po uplynutí lehoty na vydanie rozhodnutia.
čl. 15
Úhrada nákladov
- Informácie sa sprístupňujú bezplatne s výnimkou úhrady vo výške, ktorá nesmie prekročiť výšku materiálnych nákladov spojených so zhotovením kópií , so zadovážením technických nosičov a s odoslaním informácie žiadateľovi.
- Podrobnosti o úhrade nákladov , spôsobe ich výberu a evidencie budú vydané usmernením kancelárky rektora UMB najneskôr do 31. 01. 2001 v zmysle Vyhlášky MF SR č. 481 / 2000 Z. z.
- Výška poplatkov je uvedená v prílohe č. 2 tejto smernice.
čl. 16
Záverečné ustanovenia
- Kontrolou plnenia úloh vyplývajúcich z tejto smernice poverujem odbor kontroly UMB.
- Fakulty, organizačné zložky a celouniverzitné pracoviská UMB si môžu v rámci svojej kompetencii vydať vlastnú smernicu za zabezpečenie postupu pri uplatňovaní zákona.
- Smernica nadobúda platnosť a účinnosť dňom 10. 01. 2001.
..............................
Doc. Ing. Milan Murgaš, CSc.
rektor UMB
Rozdeľovník :
1 x kvestor UMB
1 x kancelárska rektora UMB
8 x dekani fakúlt
2 x riaditelia organizačných zložiek
6 x celouniverzitné pracoviská UMB
6 x vedúci odborov UMB
1 x Ing. Mordiová
1 x Ing. Rendveiová
Na vedomie:
1 x predseda AS UMB
1 x predseda celouniverzitných odborov UMB