Interaktívne digitálne učebnice predmetu Geografia pre základné školy
Informácie o projekte
Zadávateľ: | Kultúrna a edukačná agentúra MŠ SR |
---|---|
Číslo projektu: | KEGA 015UMB-4/2018 |
Doba riešenia projektu: | 1. Január 2018 - 31. December 2020 |
Vedúci projektu FPV: | PaedDr. Bohuslava Gregorová, PhD. |
Spoluriešitelia: | RNDr. Martina Škodová, PhD. |
Zahraničný projekt: | nie |
Projekt sa zaoberá spracovaním kurikula, interaktívnych pracovných zošitov a pracovných listov. Jeho výstupom je komplexný učebný materiál pre učiteľov i žiakov vytvorený v súlade s inovovaným ŠVP a pokrývajúci celé učivo geografie pre ZŠ. Cieľom projektu je vytvoriť a v praxi overiť elektronické učebné materiály fungujúce na báze klient-server technológií a vypracovať príslušné metodické pokyny na ich použitie.
Základné informácie o projekte
Začiatok riešenia projektu: 2018
Ukončenie riešenia projektu: 2020
Tematická oblasť (názov a číslo komisie): komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Interaktívne digitálne učebnice predmetu Geografia pre základné školy
Názov projektu (anglický): Geography Interactive E-books for Lower Secondary Schools
Číselný kód a názov podskupiny odborov vedy a techniky, do ktorej spadá riešenie projektu: 50300 pedagogické vedy
Najdôležitejšie výsledky projektu dosiahnuté za 1. rok riešenia
Za najdôležitejšie výsledky dosiahnuté počas prvého roku riešenia projektu považujeme:
1. zriadenie katedrového servera udržateľného prostredníctvom UAKOM-u UMB,
2. zriadenie prístupových kont jednotlivým riešiteľom projektu,
3. sfunkčnenie e-learningového portálu Chamilo (geo.fpv.umb.sk/chamilo),
4. školenie jednotlivých členov riešiteľského kolektívu na prácu s portálom,
5. tvorbu prvých doplnkových učebných textov, pracovných listov a didaktických testov s vysokou mierou interaktivity (obrázky, videá a pod.),
6. zadanie diplomových prác na témy súvisiace s riešením projektu a tvorbou výstupov (študentka Miriama Fedorková - téma diplomovej práce - Didaktický test ako nástroj kontroly žiakov vo vyučovaní geografie).
Najdôležitejšie výsledky projektu dosiahnuté za 2. rok riešenia
Za najdôležitejšie výsledky dosiahnuté počas druhého roku riešenia projektu považujeme:
1. tvorbu ďalších interaktívnych úloh s multimediálnym obsahom v e-learningovom prostredí Chamilo, ktoré rozšírili portfólio zadaní využiteľných vo všetkých fázach vyučovacej hodiny a z ktorých je možné generovať pracovné listy a testy,
2. hodnotenie a posudzovanie obsahovej stránky interaktívnych úloh jednak didaktikmi geografie, ktorí sú členmi riešiteľského kolektívu, ale aj odborníkmi zo zahraničných partnerských geografických pracovísk,
3. overovanie funkcionality interaktívnych úloh študentmi katedry v rámci troch predmetov a následne na základných školách v rámci predmetu Pedagogická prax priebežná,
4. zapracovanie jednotlivých pripomienok z hľadiska obsahovej aj technickej stránky tak, aby sa komplexne zlepšila, resp. optimalizovala kvalita a funkcionalita všetkých interaktívnych úloh,
5. zadanie záverečných prác študentom ŠP Učiteľstvo geografie v kombinácii súvisiacich s témou projektu,
6. publikovanie výstupov projektu na domácich a zahraničných konferenciách.
Najdôležitejšie výsledky projektu dosiahnuté za 3. rok riešenia
Za najdôležitejšie výsledky dosiahnuté počas tretieho roku riešenia projektu považujeme:
1. sfinalizovanie, dopracovanie a skompletizovanie interaktívnych úloh s multimediálnym obsahom v e-learningovom prostredí Chamilo, ktorých je 350,
2. overenie funkcionality interaktívnych úloh z technického aj obsahového hľadiska jednak študentmi katedry geografie v rámci vybraných predmetov a piatimi učiteľmi z praxe,
3. vyhodnotenie a spracovanie výsledkov dotazníkového prieskumu uskutočneného študentmi katedry geografie a učiteľmi z praxe týkajúceho sa práce s úlohami v LMS Chamilo,
4. kategorizácia úloh podľa tematického celku, typu otázky a náročnosti úlohy v súlade s Bloomovou taxonómiou,
5. tvorba slovníčka s krátkym vysvetlením pojmov nachádzajúcich sa v interaktívnych úlohách a zadaniach,
6. skompletizovanie doplňujúcich materiálov - rozširujúce texty o jednotlivých krajinách a kontinentoch, hypertextové odkazy na zaujímavé web stránky, videá a obrázky,
7. porovnanie systému práce pri tvorbe úloh s interaktívnym obsahom v prostredí LMS Chamilo a LearningApps,
8. vyhodnotenie a spracovanie výsledkov dotazníka porovnávajúceho prácu v dvoch rôznych prostrediach,
9. zostavenie metodickej príručky na prácu s interaktívnymi materiálmi v prostredí Chamilo,
10. zabezpečenie udržateľnosti projektu a zadanie nových tém diplomových prác.
Čiastkové výstupy projektu
Overenie a spätná väzba na vytvorené úlohy v prostredí LMS Chamilo zo strany študentov geografie a učiteľstva geografie na Katedre geografie a geológie FPV UMB. Svoje postoje vyjadrovali pomocou dotazníka. Spätnú väzbu nám v období od 11/2019 do 12/2020 vyjadrilo spolu 106 študentov. Výsledky dotazníkového prieskumu sú dostupné tu.
Overenie a spätná väzba na vytvorené úlohy v prostredí LMS Chamilo zo strany učiteľov ZŠ v praxi. Učitelia svoje postoje vyjadrovali pomocou dotazníka. Výsledky dotazníkového prieskumu sú dostupné tu.
Porovnanie prostredia LMS Chamilo s iným podobným prostredím (LearningApps):
Učebné materiály dostupné na webe Katedry geografie a geológie
... ... ... ...
Publikované výstupy súvisiace s projektom
Prezentácia výsledkov na konferenciách
konferencia DidSci+ 2019 - Trnava, SR - prezentácia výsledkov riešenia projektu v podobe príspevkov - Hricková Anna, Popjaková Dagmar, Karvánková Petra (2019). Linking the inquiry method and fieldwork in the geography lesson. In: Biológia, ekológia, chémia.
Prezentácia posteru - Gregorová Bohuslava, Žoncová Michaela (2019): Interaktívne učebné materiály z geografie pre základné školy.
2nd International Congressof Geography Education 2019 na tému: "Powerful Geography Education, Powerful Future" - Eskişehir, Turecko - prezentovanie výstupov projektu v rámci prednášky New Age Atlantis or Case Study on the Global Education in Geography Lessons at the Elementary School - doc. RNDr. Dagmar Popjaková, PhD.
konferencia iQLANDIA - prednesenie pozvanej prednášky - Liberec, ČR - prezentovanie výstupov projektu v rámci prednášky "Kritická místa kurikula pro generaci Z" - doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD.
Záverečné práce súvisiace s projektom
Typ práce | Názov (autor) |
Mgr. | Elektronické pracovné listy vo vyučovaní geografie (s využitím e-learningového programu Chamilo) (Ján Vronka) |
Bc. | Tvorba didaktických úloh z geografie v prostredí LearningApps (Andrej Chlupka) |
Mgr. | Didaktický test ako nástroj kontroly žiakov vo vyučovaní geografie (Miriama Fedorková) |